Home staging staje się coraz popularniejszym zjawiskiem w Polsce. Mimo, że ów techniki są doskonale znane od lat zwłaszcza w Ameryce i w Wielkiej Brytanii, w naszym kraju dopiero zaczynają się rozwijać. Na czym polega home staging?
Home staging opiera się na marketingu i polega na przygotowaniu konkretnej nieruchomości do sprzedaży lub do wynajmu. Głównym celem wykorzystania tej techniki jest zainteresowanie jak największej liczby osób oglądających nieruchomość co bezpośrednio przekłada się na szybszą sprzedaż lub wynajmu za możliwie najwyższą cenę. Celem fachowców zajmujących się home stagingiem jest maksymalne zwiększenie atrakcyjności danego obiektu, tak aby przyciągał on jak najwięcej potencjalnych zainteresowanych.
Krótka historia home stagingu
Home staging w USA jest wykorzystywany już od 1972 roku przez pośredników zajmujących się sprzedażą nieruchomości. Zgodnie z historią pierwszą osobą, która zastosowała tę technikę marketingu była Barbara Schwarz, która pracowała jako właścicielka firmy projektującej wnętrza. Obecnie w USA niemal każda nieruchomość trafiająca na rynek jest uatrakcyjniania przez specjalistów od home stagingu. Techniki te są również od lat stosowane w Wielkiej Brytanii, gdzie home staging określany jest także zamiennie jaki property presentation lub property styling. Home Staging z roku na rok staje się coraz bardziej popularnym zjawiskiem również w Polsce. Ze względu na szybkie efekty coraz więcej osób posiadających mieszkanie na sprzedaż lub wynajem decyduje się na skorzystanie z tej techniki marketingu.
Co wpływa na zainteresowanie klientów?
Home staging opiera się na prostych, oczywistych aspektach takich jak posprzątanie mieszkania, umycie okien, jak i na bardziej skomplikowanych sposobach, które w pozytywny sposób będą oddziaływały na potencjalnych zainteresowanych. Specjaliści analizują przestrzeń dobierając odpowiedni układ pokojów, a nawet zapach czy muzykę. Powszechnie stosowaną techniką, która niemal natychmiast zwiększa zainteresowanie mieszkaniem jest maksymalne rozjaśnienie wnętrza. Wówczas sprawia ono wrażanie na bardziej czyste, komfortowe i jednocześnie większe niż jest w rzeczywistości. Nacisk stawiany jest także na maksymalne wyeliminowanie zbędnych przedmiotów, mebli, dywanów tak by pomieszczenia wydawały się bardziej przestronne. Ponadto na czes sprzedaży likwidowane są elementy wpływające na personalizowanie wnętrza np. zdjęcia rodzinne, plakaty, ubrania, pamiątki. Głównym celem home stagingu jest przede wszystkim podkreślenie atutów mieszkania przy jednoczesnym zminimalizowaniu jego wad. Niekiedy wystarczy kilka trików lub nieoczywistych sposobów, aby mieszkanie zyskało na zainteresowaniu i dodatkowo mogło być sprzedane po wyższej cenie.
Jakie są zalety wykorzystania home stagingu?
Home staging przede wszystkim sprawia, że mieszkanie zostanie znacznie szybciej sprzedane i wynajęta. Dodatkowo bardzo często możliwe jest ustalenie znacznie wyższej ceny. Home staging może okazać się doskonałym rozwiązaniem także w sytuacjach gdy mieszkanie zostało wystawione na sprzedaż jednak pomimo upływu czasu nie ma nikogo chętnego do zakupu. Wówczas wprowadzenie zmian we wnętrzu połączone z odpowiednim ogłoszeniem, w którym zostaną umieszczone atrakcyjne zdjęcia znacznie zwiększy prawdopodobieństwo znalezienia się osoby zainteresowanej. Warto pamiętać, że w przypadku mieszkań zazwyczaj liczy się pierwsze dobre wrażenie. Wiele osób przeglądając ogłoszenia dotyczące wynajmu lub sprzedaży mieszkań zawraca uwagę tylko na umieszczone zdjęcia, często nieświadomie odgrywają one większą rolę niż cena. Wykorzystanie home stagingu może okazać się doskonałym rozwiązaniem, dzięki któremu nawet zniszczone czy stare mieszkania zostaną szybko sprzedane po zadowalającej osobę sprzedającą cenie.